Zona Tècnica


El Campus Gaudeix del Bàsquet ofereix una formació integral del basquetbol a tots els seus participants durant l'estada esportiva a Salardú. Tenint en compte que es tracta d'un campus d'aprenentatge i perfeccionament dirigit a nois i noies d'entre 7 a 18 anys, els entrenaments i les competicions responen a les necessitats concretes de cada participant. 

I. Premini i Mini

Pel que fa a les categories de Premini i Mini, els entrenadors centren el seu esforç en l'ensenyament dels fonaments individuals del jugador/a de bàsquet: 

El bot

S'ensenya la mecànica del bot, així com les seves diferents tipologies (de progressió, de protecció, lateral, enrere i d'avanç) en funció de quina sigui la situació de joc en què es trobi l'atacant. Sobretot, en aquestes edats, es posa especial èmfasi en la correcció dels mals hàbits en l'aprenentatge d'aquest fonament, com són (a) mirar el terra mentre el jugador/a bota (pèrdua de visió de joc) i (b) acompanyar la pilota mentre el jugador/a bota (els dobles). Per això, el CGB disposa de material específic per treballar el dit fonament i esmenar els possibles errors dels seus participants per a que puguin tenir una major autonomia dins la pista.

Així mateix, s'introdueixen i es reforcen els canvis de direcció amb la pilota de menys a més dificultat. Es comença pel canvi de mà per davant (de protecció i d'avanç) i, en funció del nivell tècnic del jugador/a, s'ensenyen el canvi entre cames, el canvi de mà per darrere de l'esquena i el revers. Tots aquests canvis van acompanyats, necessàriament, d'un canvi de ritme. És un aspecte que la nostra organització treballa amb molt d'esforç perquè és la forma que té el jugador d'obtenir un avantatge respecte al seu defensor.



La passada:  

Tot i que en aquestes categories es treballa principalment els fonaments del bot i del tir, els entrenadors introdueixen la tècnica de passada i recepció d'una forma general a l'hora d'iniciar el joc d'associació bàsic (2c2) i situacions de 3c3. En tot cas, es reforça la passada de pit i picada amb les dues mans. 

El llançament a cistella: l'entrada i el tir

L'entrada a cistella requereix certa coordinació i habilitat del jugador/a de bàsquet. Per això, en aquesta etapa, el CGB procura que el participant domini l'entrada tant per la dreta com per l'esquerra, reforçant especialment la seva mà no dominant. D'aquesta manera, s'aconsegueix una major autonomia del jugador/a a l'hora d'iniciar situacions d'1c1 i més seguretat en les seves entrades. 

Un cop el jugador/a demostra el seu domini en ambdues mans, l'entrenador/a va augmentant el nivell de dificultat, proposant-li nous reptes (entrada lateral, amb finta, a cistella passada, etc.) per tal d'estimular el seu aprenentatge. 

Finalment, quant al tir, cal posar en relleu que l'entrenador/a observa la mecànica de llançament del participant i després procedeix a corregir-la per mitjà d'una atenció individualitzada. 


II. Preinfantil i Infantil

Tenint en compte que en aquestes categories es produeixen una sèrie de canvis significatius, tant a nivell físic (canvis corporals dels jugadors) com estructural (canvi de mida de pilota o alçada de la cistella), els entrenadors tenen un doble objectiu: d'una banda, la consolidació dels fonaments individuals del jugador, i de l'altra, el desenvolupament del joc d'associació (situacions de 2c2 i 3c3, principalment).

a) La consolidació dels fonaments individuals del jugador

El creixement en llargària del jugador provoca una manca de coordinació i equilibri a l'hora d'executar els principals fonaments individuals del basquetbol. A més, cal posar en relleu que les dimensions de la pista de joc, la mida de la pilota i l'alçada de la cistella constitueixen un handicap al principi.

Per aquest motiu, és fonamental treballar de nou el bot, la passada i el llançament a cistella. Com que es tracta d'un procés d'adaptació la durada del qual dependrà de l'habilitat del jugador, el nivell d'exigència serà diferent. El que volem aconseguir en aquesta fase de reconstrucció no és la frustració, sinó la motivació del participant.

D'aquesta manera, si el jugador executa correctament els principals moviments que s'ensenyen en les categories inferiors, l'entrenador li proposarà donar un salt qualitatiu en l'aprenentatge d'aquests fonaments:

  • L'ús del bot lateral i del bot enrere.
  • El canvi entre cames, per darrere de l'esquena i el revers.
  • La passada lateral d'una mà i la passada de beisbol. 
  • L'entrada en safata, a cistella passada, amb finta, amb pèrdua de pas i lateral.

Així mateix, amb independència de quin sigui el nivell del jugador, des de l'organització es dóna molta importància al treball del joc de peus. Malauradament, avui en dia una de les violacions més recurrents en els partits de basquetbol són les passes de sortida. Per això, tant en els entrenaments com en les competicions es posa especial èmfasi en el treball de les parades (d'un i de dos temps), les sortides (tancada i oberta) i en l'acció de pivotar.




b) El desenvolupament del joc d'associació

Paral·lelament al treball de consolidació dels fonaments individuals, els entrenadors introdueixen i potencien el joc d'associació per mitjà de situacions de 2c2 i 3c3.

Cal destacar que no s'ensenyarà cap sistema de joc als jugadors durant l'estada esportiva. La imposició d'un sistema rígid de moviments impedeix la creativitat i l'autonomia del participant. Per tant, les úniques situacions que es treballaran són les accions d'aclarir un espai, de penetrar i assistir, i passar-tallar-reemplaçar (talls i portes enrere). A partir d'aquest esquema general, el jugador podrà expressar-se lliurament dins la pista i demostrar el seu talent.

Des de l'organització es dóna molta importància el saber jugar per espais. És un aspecte que s'introduirà progressivament per tal que els participants aprenguin a llegir les diferents situacions que es produeixen en el joc.




III. Cadet i Júnior

Pel que fa als fonaments individuals del basquetbol, els entrenadors preparen exercicis de perfeccionament de les diferents tipologies de bot i passada, aplicats a diferents situacions de joc real. Es posa especial èmfasi en el treball de la mà no dominant del jugador.

Així mateix, l'entrenador analitza la mecànica de tir de cada jugador i corregeix els defectes en l'execució d'aquest fonament.

Quant als fonaments col·lectius, cal posar en relleu que s'insisteix en el joc per espais en parts del camp reduïts, dotant de diferents recursos ofensius i defensius als jugadors. A més, s'introdueix i es treballa el bloqueig directe i indirecte.

Tenint en compte que en aquestes categories el treball tècnic i tàctic és específic, la direcció tècnica ha decidit que els continguts s'aniran explicant al llarg de tota l'estada esportiva.